Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

Blev väckt av en vrålande björn!

Kategori: Allmänt

Det har hänt mycket nu på vår roadtrip. Eftersom det är svårt att hitta någon bra internetuppkopling så tar det lite längre tid mellan inläggen nu. Resan har gått från Valdez och vidare in till Kanada för att kunna ta sig vidare till Junea, Alaskas lilla pärla. Utmed vägen från Valdez togs detta fotot. 
 
Vi tog en paus i Thompson pass för klätting. 
 
Thompson pass erbjöd på grym klättring med vacker utsikt. 
 
Startmotorn på bilen slutade att fungera så jag stannade på en bilskrot i Tok, en by som är lika stor som Virestad. Jag fick i alla fall tag på en begagnad startmotor som jag monterade. Den fungerade en dag sen slutade den att fungera och jag försökte därför köpa en ny. Tyvärr fanns det ingen ny att köpa, en veckas leveranstid. Istället har vi fått putta och backstarta bilen under hela veckan. Idag ska jag köpa en ny. 
 
För en vecka sedan när vi var på väg till Kanada så stannade vi och slog upp tältet utmed vägen, vi var tre tält så vi kände oss ganska lugna. Precis innan vi skulle lägga oss så la jag till märke att en av bilarna som stod på parkeringen hade fyra säckar hundfoder på flaket. Tanken slog mig att han använder hundfodret för att mata in björn. Trötta som vi var så somnade vi direkt men på morgonen vaknade jag av någon anledning. Jag kollade lite snabbt på klockan för jag hade bokat möte med ett jaktföretag på morgonen så jag ville inte försova mig. Klockan visade 05:25 och jag vände på mig och försökte somna om. Plötsligt hör jag ett fruktansvärt vrål, efter fem sekunder hörs ytterligare ett vrål och jag hoppar snabbt ur sovsäcken och rycker tag i björnsprayen och hoppar ut från tältet endast iförd kalsonger. Jag uppskattar att vrålet var inom 50 meter, står tyst och lyssnar i 2-3 minuter. Ingeting hörs så jag börjar prata och säger "-Björnen, kom inte hit". Därefter kan jag höra ljudet av ett djur som tassar iväg, cirka 30-50 meter från mig. Jag försökte spåra terrängen för att försäkra mig om att det var en björn men lyckades inte. Min teori är att det var en björn. 
 
En vanlig bilfärd i Alaska / Kanada. Under vår resa till Kanada så såg vi fyra brunbjörnar/ grizzly och två stycken svartbjörnar. Björnarna är inte rädda för människor här. 
 
 
På väg till Kanada
 
Besökte puben i Whitehorse
 
Den här långa killen hängde också på krogen, han var 2,30 meter
 
Vår kanadeniske vän från universitetet i Fairbanks tog med oss ut på en vandringstur i Whitehorse.
 
Vår kanadensiske vän  Chris
 
 
 
Därefter gick bilfärden vidare mot Junea men först stannade vi till vid denna vackra sjö. 
 
På vägen dit fick Kristin syn på en björn i vägdiket. 
 
Nyfiken som jag är så tog jag upp min lockpipa och började locka. Björnen var lika nyfiken som jag och tittade upp och undrade vad det var som lät.
 
När vi anlände till Skagway och skulle ta färjan över till Junea så hade vi tagit fel på tiden och färjan hade redan lämnat hamnen. Eftersom att en av tjejerna hade en inbokad dejt i Junea dagen därpå som hon INTE fick missa så tog vi flyget dit. Nöden har ingen lag. 
 
Den lilla mysiga byn Skagway som har fler juvelbutiker än invånare. 
 
I Junea är de väldigt måna om turisterna som kommer in med lyxkryssningsskeppen. De har anställt "STOP-vakter" som ser till att alla kan passera gatan på ett säket sätt.
 
På besök på Alaskan Brewing. Fri öl! 
 
Min favorit är Alaskan Smoked Porter och sen Alaskan Amber, som påminner lite om Falcon Bayersk
 
Hela gänget är samlat för att titta på glaciärer, förotum den dejtande tjejen. Hon saknas på bilden. 
 
 
Nu har Subaru trion rullat tillsammans i tre veckor. Nu har en av bilarna lämnat oss för att resa vidare i Kanada. Vi ses förhoppningsvis på en återförening nästa år! 
 
Att återigen åka in till USA igen med ett utgånget VISA och en provisorisk ESTA blankett är inte det bästa sättet att göra för att passera gränskontrollen. Nu hade vi sån tur att gränsmannen var så snäll och gjorde ett nytt VISA till oss! ;) 
 

KOMMENTARER:

  • Moster säger:
    2014-05-29 | 21:50:54

    Doddan Lille. Vilket äventyr! Underbara bilder och underhållande läsning. Kram från moster

Kommentera inlägget här: