Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

Att sova bland vilda djur är inte alltid så kul!

Kategori: Allmänt

Vi har förflyttat oss snabbt fram och har nu redan passerat Kanada. I Kanda besökte vi Jasper nationalpark och Bannf nationalparl, riktigt vackra platser. Förutom den vackra utsikten så är de "vilda djuren" något som lockar turisterna till denna plats. Nu är det så att djuren inte riktigt är vilda, de uppför sig som en blandning mellan vilda och tama djur. Hur som helst så har jag umgåtts med så mycket halvvilda djur att jag inte vill se dem länge. Det går inte att vistas säker i skogen med all björn och elk som finns här, jag vill hem till Sveriges vilda djur nu. 
 
Vi checkade in på en vildmarkcamping i Jasper. Sjävklart fick vi instruktioner som vi fått så många gånger tidigare om att vi måste låsa in all mat så inte björnen kommer. Vi monterade upp tältet och la oss för att sova. Plötsligt vaknar jag runt halv sju på morgonen och hör något som flåsar utanför tältet, jag får för mig att det är en hund. Efter en stund så hör jag ljud utanför tältduken igen. Plötsligt börjar tältet att röra på sig och plötsligt dyker ett kronhjorthuvud upp (elk) mellan yttertältet och myggnätet. Det är en kronhind som stångar tältet. Hon stångar tältet och vi försöker knuffa henne tillbaka och slår tillbaka i huvudet på henne. Utanför står det cirka 10 kronhindar med kalv. Tänkt att man aldrig ska få sova i fred, inte ens på en camping. 
 
Tyvärr blev det ingen midsommarsill i år men det blev en öring istället.
 
Vi lämnade Jasper och stannde till på skidresorten Lake Louise på vägen till Banff. 
 
 
Förutom en skidanläggning har de även ett lyxikt hotell vid Lake Lousie 
 
Det var en varm dag med massa varma turister men ingen badade så då fick skadinaverna lägga ribban. Vi hoppade i det kalla vattnet och svalkade oss. Alla turister tittade på oss som om vi vore galna. 
 
 
Även Bannf levererade
 
Vi lämnade vildmarken och åkte vidare till Calgary. Det var nog en av de vackraste städerna som jag har sett. Arkitekturen var grym, höga glasbyggnader och ändå en mysigt stadskärna. 
 
Vi besökte Calgary tower för att få en överblick av staden. 
 
Det var ganska högt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: