Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

Kniven mot strupen - räddad av en gråtande kines!

Kategori: Allmänt

Idag var det dags för dagen med stort E, examinationsdag. Morgonen började med att gå till skolan klockan sju för att gå igenom den muntliga presentationen om permafrost en sista gång innan reodvisningen började klockan tio. Redosvisningen gick väl sådär, jag har inte så stora förväntningar av mig själv när jag håller en muntlig redovisning på engelska. Det går inte göra några "under" när man är född att vara värdelös på engelska. Jag genomled redosvingen och och det verkade även åhörarna göra. Därefter åt jag lunch och gick igenom kvällens tentamen. Jag hann bara sätta mig ner i en timme innan jag gick vidare, hade bestämt träff med min lärare J. Zarling i Arctic Engineering, hade några frågetecken på några gamla hemuppgfter. Efter det så gick jag inom vår lunchrestaurang och avnjöt att snart sista måltiden är intagen på det stället. Jag har ju köpt en termins obegränsad mealplan så jag börja tröttna på stället nu. Hursomhelst så gick jag inom biblioteket och letade rätt på ett uppslagsverk från engelska till svenska, såg helt nytt ut trots att det var från 1981, därefter jag jag vidare till tentamen.
 
Den första delen av tentamen var JA- och NEJ-frågor, trodde jag skulle dö när jag insåg att det var 90 stycken kluriga frågor, efter en timme så hade jag lyckats lämna in dem, var nog sist in. 
 
Därefter påbörjade jag del två på tentamen, räknedelen. Jag slet som ett djur, hade inte ens tid till att gå på toa. Jag skrev och skrev och började inse att jag inte kommer att hinna. Stressen började försiktigt komma, jag som aldrig stressar upp mig för tentor annars. Eftersom det finns omtentor så behöver man inte vara orolig, men nu är jag inte så intresserad av att åka till Alaska och skriva en omtenta så det finns ingen valmöjlighet den här gången! Hur som helst så började klockan ticka på och J. Zarling meddelade att ni har till halv tio på er att skriva. Tiden fortsatte att gå, fort passerade den fram och det kändes som jag hade både en kniv i ryggen och en mot strupen. Jag har inget val jag MÅSTE klara av den här. Till tentan fick man ha med sig precis vad som helst så alla uppgifter går att lösa om man får tillräckligt med tid. Samtidigt som jag hade kniven mot strupen, känslan av en kniv i ryggen och armsvett så slog klockan halv tio, jag tänkte "Fan, -Det här var inte bra. Högst tveksamt om jag lyckades ro denna tenta iland. Jag förberedde mig på att avsluta och skriva mitt namn när plötsligt en kines bröt ihop och började gråta. Vi var bara fyra studenter och läraren kvar i rummet och de studenterna som satt närmast frågade hur man mådde. Kinesen öppande munnen och sa:
 
Kinesen: -Mr. Zarling, Excuse me, you know, I need more time.
Zarling: Okey, What about you Svensson? 
Jag: I want more time too! 
Zarling: Okey, Let's go, I give you a half hour too.
 
Den där halva timmen gjorde att jag säkrade examen. Jag hann göra klart ytterligare en och en halv uppgift. Del två innehöll sex uppgifter.
 
Så här såg det ut igår när jag effektiviserade mitt arbete.
-Windowsdatorn simulerade beräkningar åt mig i permafrost
-MacBook Pro 17" användes för att redovisa mina beräkningar då den har en superstor skärm
-MacBook Pro 13"  allmän surfning ;)  (Min dator, de andra lånade jag) 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: