Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

Hästhandlarplånboken och lever som en kung!

Kategori: Allmänt

Här råder det fullfart. Igår lämnade jag Anders på Talkeetnas flygplats för att flyga iväg och åka skidor i "Little Switzerland" i Denaliområdet. Först funderade de på att åka till Denali Basecamp men det är ett ganska farligt område apropå alla glaciärsprickor så de tog det säkra före det osökra. Jag har inte hört något från dem men jag antar att de lever fortfarande. Innan flygningen så körde vi lite flygsimulator. Anders-Magnus som hängde med Anders iväg på skidtur tar nämligen flygcertifikat i Talkeetna så han gav oss en snabb introduktion i flygning. Jag landade två gånger utan att krascha av två möjliga. 
 
Läromästaren Anders-Magnus och Anders. Anders-Magnus var extra glad den dagen för han hade precis gjort sin uppflygning och klarat den. Nu återstår det bara att få ihop 100 flygtimmar innan han åker hem till Norge. 
 
Grabbarna var taggade att åka iväg. 
 
 
De två senaste nätterna har jag sovit i Anders-Magnus rum som han hyr i Talkeetna. Jag måste lämna rummet innan kl 9 varje dag så inte ägaren ser mig, än så länge så har jag inte mött henne. Om dagarna och kvällarna så försöker jag fiska. Idag så hade jag bestämt träff på banken i Anchorage med en kille som skulle köpa tjejernas bil. Vi skulle träffas klockan 10 så jag lämnade Talkeetna klockan 8 men kvart i 10 får jag ett sms att bilköparen inte får lån. Jag tror jag HATAR folk som inte kan köpa saker utan att ta lån. De måste lära sig att spara pengar.
 
Hursomhelt efter några svordommar så bestämde jag mig för att lösa problemet. Vi hade ändå fått ett dåligt bud på $5000 av killen. Jag ringde upp de andra som hade visat intresse för bilen från förra veckan om bilen men de flesta svarade inte eller så var de inte länge intresserade. Sen åkte jag till försäkringsbolaget och diskuterade hur jag skulle gå tillväga med försökringen. När allt det var klart så åkte jag och köpte "For Sale" skyltar och monterade.
 
Efter det så åkte jag till Hostellet som vi bodde på förra veckan och lånade deras WIFI från parkeringen och gjorde en ny annons på bilen på nätet. Förhoppningsvis löser sig bilproblemet ändå. Fyra personer ringde under dagen och jag har bokat tid med tre av dem redan och nu är det "hästhandlarplånboken" som gäller. Cash i handen direkt, annars ingen affär. 
 
Ikväll var jag bjuden på middag i Wasilla hos min rumskamrat Leonid från Fairbanks. Här bor jag som en kung. Middagen serverad, tallriken lämnades på bordet (jag fick inte bära bort den till diskbänken). Nybäddad dubbelsäng och ett eget rum. 
 
Ikväll tog vi oss en runda med fyrhjulingen och lekte i ett grustag 
 
Min tidigare rumskamrat Leonid
 
Kommentera inlägget här: