Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

Bilförsäljningen inom 24 h

Kategori: Allmänt

Efter att de norska tjejerna åkte hem så lämnade de inte bara efter sig en tystnad utan även en bil som var deras. Som jag skrev tidigare så hade vi bestämt med en köpare som jag skulle möta upp för att skriva över papperoch göra betalning. Eftersom inte köparen fick banklån så uteblev affären vilket betydde att jag stod med två bilar i Anchorage. Jag gick ut stenhårt för att bli av med bilen, ville inte sitta i Anchorage hela veckan utan jag ville ut och fiska. Jag gjorde en ny annons på Craigslist, motsvarighet till Blocket.se.. Redan samma kväll hörde en person av sig, hennes röst och entusiast gjorde att jag övervägde att möta upp henne klockan 8:30 på morgonen. Efter en timmes körning på morgonen så var jag där. Men innan jag anlände så tändes ”Check Engine” lampan och jag kände inte att jag ville göra en eventuell köpare osäker bara för det. Jag stannade på en rastplats och kopplade upp mitt diagnosverktyg och fick koden P0457, det är att inget viktigt vad jag kan utläsa, något om tryckutjämning i bränsletanken. Jag släckte ner lampan och åkte till tjejen som ville titta på bilen.

 
Tjejen var totalt okunnig på bilar och verkade vara av den försiktige typen men som tur var hade hon en kompis med sig som var värre, han kontrollerade allt och till och med hissade upp bilen med en domkraft för att krypa under den.  Hon velade lite och sa att hon skulle kolla på fler bilar innan hon bestämde sig. Under tiden hade jag bokat tid på kvällen med en annan köpare i Talkeetna, 2 timmar iväg. Jag drog till Cabelas jaktshop i Anchorage och då ringde nästa köpare. Han lät panikslagen och ville köpa en bil NU, han frågade om min adress men det är lite svårt att förklara när man inte har någon adress. Jag sa till honom att vi kunde mötas vid Fred Meyer om två timmar. Alla indianer var inte i kanoten hos den killen. Han ringde upp efter fem minuter och sa att han hade hittat en annan Subaru. När jag kom ut på parkeringen kom nästa person fram och frågade om pris för bilen, han hade sett lappen ”For Sale” i bakrutan.

Plötsligt ringer telefonen, en tjej är intresserad av bilen. Hon frågar om adress och jag säger att jag bor intill Spenard Motel, där som jag bodde förra veckan och vi bestämmer träff om en timme. En golf stannar på parkeringen och tjejen, hennes pappa och mamma är med. Pappan är väldigt initiativtagande och gör en noggrann genomgång. Jag visar upp alla papper för honom och han ser nöjd ut. Han provkör bilen och jag kan utläsa direkt att han kommer att köpa den. Det var dottern som skulle ha bilen men det var pappa som betalade bilen, så gör man i staterna.  Familjen såg allmänt välbärgad ut och alla deras barn studerade på universitet, deras andra dotter bodde faktisk i Sverige sedan tre år tillbaka. Under hela körturen var jag orolig för att han skulle gnälla på styrningen. Det är troligtvis obalans i däcken så när man kommer upp i 100 km/h så börjar ratten att vibrera.  Han påpekar inget om styrningen, dock att vindrutan är dålig och däcken bör bytas innan vintern. Han frågar mig vad jag ska ha för bilen och jag säger $5500, hade annonserat ut den för $5800. Samtidigt börjar den andra tjejen som tittade på den på morgonen att sms och fråga om jag kan göra upp affären på måndag, två dagar bort. Pappan frågar mig hur jag ska göra om jag inte får bilen såld innan jag lämnar stan men den luringen går jag inte på. Jag svarar att jag stannar tills jag sålt bilen. Det verkar vara en affärsman i gubben och han bjuder mig $5200 i cash på plats. Jag var nära att ta budet, jag blev knäsvag när han sa ”Cash” today. Jag kände samtidigt att jag kan få han att betala mer men eftersom jag var på bortaplan så vågade jag inte köra fullt ut.  Jag sa till gubben att du får den för $2300 om jag får cash idag. Han mottog erbjudandet.

Under 24 h som jag hade annonsen på nätet så hörde sju stycken av sig, varav tre som jag bokade tid med. Det är nämnvärt att tjejerna använde en vecka för att sälja en bil och lyckades nästa sälja den för $5000 medan jag sålde den för $5300 inom24 timmar.  ;)

 

Nu när Anders är iväg så roar jag mig med att fiska. Det gäller att passa på när man får lugn och ro. Efter att ha varit runt i olika fiskebutiker och raggat upp information om heta fiskeställen och frågat mig fram hos fiskare som jag träffat så jag har nu hittat min favoritfiskare. En skäggig gubbe som jobbar på en camping i Talkeetna. Först var jag runt och kollade vad det kostar att åka ut på en dags fisketur med guide men det kostar skjortan, mellan 220-275 bills per dag.  När man sen frågar fiskeguideföretagen om olika fiskeplatser så är de helt ointresserade av att hjälpa mig.

 

Min favorit, den skäggige gubben på campingen är grym. Han ger förslag på flera olika ställen så igår drog jag till Willow och övernattade där- Det var en liten camping, kan knappt kalla det för camping. Det var tät skog runtomkring och ett riktigt björnsnår tror jag.

 

Fisket var grymt i alla fall. Jag hjälpte en gubbe att lasta hans bår och sen blev vi kompisar. Han gav mig några fiskeflugor och instruerade mig hur jag skulle knyta min leader på fluglinan och berättade var de bästa fiskeplatserna fanns. Jag fick min första fisk på mitt flugspö som jag köpte här. 

Jag fick även min första fisk på min egenknutna fluga, ett laxägg föreställer flugan.

 
Ikväll smög jag återigen in i lägeheten som Ander-Magnus har i Talkeetna. Jag tog mig en dusch och sen låg jag och vilade på rummet. Plötslig knackade det på dörren och jag låtsades som att jag inte var där. Knackningarna fortsatte på de resterande dörrarna, men ingen öppnade. Plötslig hör jag att fotstegen kommer tillbaka och det knackas på min dörr igen. Jag ligger på sängen med bara kalsonger på mig och plötsligt så öppnas dörren. Det är en tjej som öppnar dörren och frågar var jag gör där. Jag svarar att jag lånar mina kompis lägenhet eftersom han är iväg med mitt tält. Det gick jag tydligen inte göra och jag blir beordrad att lämna lägenheten och ge nyckeln till henne. Jag lämnade Talkeetna och drog upp till Cantwell för att fiska. Jag kollade in en campingplats men den kostade $17 för en tältplats och det tyckte jag var för mycket så inatt följer jag pappas råd och sover i bilen. Pappa har sagt att det är bättre att du sover i bilen än i tält. Det är väl att vi inte är två som ska sova i bilen, dåligt med plats på bredden. 
 
 
Favoritfrukosten
 
Bröd för $2 på Fred Meyer. Det är najs! ;) 
 
 
Kommentera inlägget här: