Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

Alaska levererar färskt puder & (skred)

Kategori: Allmänt

Efter fem dagars dåligt väder har vindarna vänt och vi drog därför ut på en skidtur på vinst och förlust. Vårens varma klimat har tagit hårt på snön och vi var väldigt osäkra i morse om det ens var möjigt att hitta snö på bergstopparna som finns inom närområdet. Vi tog sovmorgon och lämnade inte stan förrän vid lunchtid och körde mot vårt favoritställe Hatchers Pass. Växterna grönskade utmed vägkanten och gräset var en halvmeter högt och vi var lite besvikna när vi kom fram. Det fanns inte mycket snö på bergtopparna men vi bestämde oss ändå för att ge det en chans. Jag spände fast skidorna på ryggsäcken och började vandra på en anlagd grusväg som går upp mot bergen. Efter en kilometers vandring så visade sig snön, det var nysnö. Efter 1,5 kiometers vandring kunde vi slänga på oss skidorna och stighudarna och fortsätta vår vandring med skidor på fötterna iställer för på ryggen.
 
 
Snön var grym, den bästa vårsnön jag har åkt på länge. Den var till och med fin på eftermiddagen.
 
Det var bättre än väntat. Det hade kommit 15 centimeter nysnö. Mina gröna och lätta skidor levererade både uppför och nedför.
 
Solen strålade och vinden var bortblåst samtidigt som svetten kom krypande i pannan.
 
Tre olika årstider kunde urskiljas från toppen, vår, sommar och vinter! ;)  -Alaska är fint!
 
Väl uppe på toppen så intog jag en macka med choklad! 
 
Inväntar att Anders ska ta sig ner innan jag åker för att vara på den säkra sidan. Om en lavin skulle utlösa så måste de ena rädda den andra och då gäller det att vi båda inte hamnar under snön. 
 
Jag inväntade Anders åk och började inte åka förrän jag såg honom längst ner. Mitt i åket när jag kommer över en brant så ser jag plötsligt att det har gått ett litet skred från Anders åk. Det översta lagret cirka 10 centimeter har lossnat och börjat skreda och jag ser samtidigt att mer håller på att lossna under tiden som jag åker så jag drar mig ut mot en mindre brant parti och tar mig ner säkert. Skredet på bilden är cirka 10 meter brett. Vi hade allt under kontroll så du behöver inte oroa dig mamma
 
Vi möter en snowboardkille uppe på fjället, en typisk "Alaska-kille" men jeansbyxor med hål för båda knäna och helt utan lavinutrustning. Han har även med sig en hund. Han var exalterad över vårt ras och tyckte det var coolt och fångade allt med sin GoPro kamera. Vi gick upp igen och gjorde ett åk tillsammans. Vi åkte ned lite längre bort där det inte var så brant för att inte utlösa ett ras till. Därefter bestämde vi oss för att ta oss tillbaka till bilen. Vi åkte nedför första branten och sedan tvingades vi gå lite för att kunna ta oss ned till vägen. Inför sista branten släppte vi ned snowboardåkaren först och jag och Anders stod och väntade på att se honom nere i dalen. Plötsligt utlöser han ett skred och hans hund hamnar mitt i skredet. Vi båda står och beaktar händelseförloppet och han försöker förgäves locka in hunden, som surfar uppe på snöskredet. Snowboardkillen saknar också spade så han skulle inte ha någon chans att gräva upp hunden om denne skulle bli övetäckt med snö. Tillslut början skredet mynna ut och hunden lyckas ta sig ur det oskadd.
 
Skredet var inte jättestort men tillräckligt för att begrava en hund. 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Moster säger:
    2014-06-03 | 10:34:17

    Så. Nu tycker jag att du kan komma hem Gustav. Det här var lite för otäck läsning för moster.
    Kram

    Svar: Jag kommer hem till Öland moster. Jag hoppas att ni inte har övergett den Svensson-traditionen för gott.
    Gustav Svensson

  • Frida säger:
    2014-06-03 | 13:35:29

    Härligt du verkar ha det Gurra!😊 njut av snön, förstår exakt vad du menar, Gränsen levererade också kallsnö på Valborg😃👍❄️
    Du får visa dynafit när du kommer hem!😉

    Kram

  • Mamma säger:
    2014-06-03 | 18:05:17

    Efter denna dag tycker jag att du kan lägga undan skidorna ett tag. Det är dumt att utmana ödet!

    Svar: Det var kanske sista åket för i år.
    Gustav Svensson

Kommentera inlägget här: