Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

2700 kilometer på fyra dagar

Kategori: Allmänt

Nu rör vi oss snabbt framåt. Det har gått några dagar sen jag hade uppkoppling senast så här kommer en sammanfattning. Nedan ser ni vår resrutt. Under fyra dagar har vi kört 1692 miles närmare 2700 km. Vi har övernattat på de ställen som är markerade på kartan. 
 
 
Innan Anders kom tillbaka så var jag ute och flugfiskade utmed Denali Highway i Alaska. 
 
På sina ställen var isen kvar
 
Hur som helst så var jag nog lite tidigt ute på säsongen. Jag mötte ingen annan fiskare under mina två dagar men jag fixade i alla fall middagen till mig själv. 
 
Jag markerade även snövallen så de andra turisterna som körde vägen kunde se att en svensk hade varit framme.
 
I onsdagskväll plockade jag upp Anders och Anders-Magnus efter att de hade varit utflugna och åkt skidor under fem dagar. Vi tog en chansning och övernattade i Anders-Magnus lägenhet vilket INTE var okej för företrädaren för huset. Vår plan var att lämna huset tidigt på morgonen utan att hon skulle märka oss. Jag vaknade klockan sju på morgonen och hörde att någon hade problem med ett fordon som inte startade. Efter en stund så kikar jag ut och ser att ägaren har kommit och försöker "jump-starta" fordonet, som är en motorcykel. Jag plockar snabbt ihop våra saker och gör oss redo att lämna huset. Som tur väl åker kvinnan som äger huset iväg och vi skyndar snabbt ut till bilen och packar in våra saker. Grabben som försöker startar motorcykeln hade tur att han mötte mig den dagen. Han har hyrt motorcykeln och han kunde inte mer om motorcyklar än att stava till märket, Harley Davidson men han berättade att han jobbar åt företaget. Fråga mig inte vad han gör på företaget men teknisk var han absolut inte. Han blev måttligt imponerad när jag visade upp mitt skafferi: multimeter, startkablar och verktyg. Jag försökte en stund men blev inte riktigt klok på beteende men när jag väl hörde att den tände till men inte ville starta så drog jag fram ett ess ut rockärmen och gav den lite startgas och då vaknade den genast till liv igen. Killen var överlycklig för han skulle på MC-träff och grabbarna väntade på honom.
 
Den nyblivne piloten Anders-Magnus ville ta oss ut på en flygtur i desperat jakt på fler flygtimmar. 
 
Planet är ett dubbeltstyrt plan så att båda piloterna kan köra. Här blir andrepiloten Gustav Svensson instruerad av förstepiloten.
 
 
Andrepiloten Gustav Svensson har hand om rodret. Tro det eller ej men jag flög själv uppe i lyften. Landningen fick dock förstepiloten göra. 
 
Planet var inte det nyaste på marknaden utan var bara 60 år gammalt. 
 
Nu är vi i luften! 
 
Nu börjar det hända saker och vi rör oss söderut mot Kanada. Vi passerade Kanadesiska gränsen och blev slumpmässigt stoppade och de gjorde en genomsökning av bilen. Vi åkte in i Kanada och slog läger på första bästa tältplatsen. De har egentligen en riktigt camping i Beaver Creek men eftersom vi inte gjorde rätt för oss sist som vi campade där så slog vi läger på en skolgård istället. Det är så mycket björn i området så vi ville gärna campa inne i byn. 
 
Nästa stop blev i skyltarnas "Mekka" byn Watson Lake. Denna natt körde vi också på vår beprövade campingstrategi. Vi slår upp tältet sent på kvällen och lämnar området tidigt på morgonen innan de öppnar campingen så vi hinner smita iväg och sprara våra dollar. Den här morgonen vaknde jag dock lite väl tidigt. Jag titttade till klockan och den var 06:35 och frågade Anders om vi skulle dra. Anders svarade, okej om du kör. Vi packade ihop och åkte och plötsligt säger Anders, -Det var tidigt som vi åkte idag, klockan har inte hunnit bli 6 ännu. Det var tidszonen som hade lurat oss! ;) 
 
Igår var vi i Stewart. Det var nog en av de dödaste ställerna som jag har besökt. Vi testade i alla fall på utelivet. Vi träffade några armeringsarbetare från Storbritanien som hoppade på oss på en parkering och frågade vad närmaste strippklubb fanns. Eftersom närmaste strippklubb är i Anchorage, två dagar iväg så bytte de strategi. Vi drog till pubben tillsammans, vi var de enda gästerna på hela stället. 
 
Jag byggde en liten soffa i snövallen. 
 
Idag har vi kört till Prince Rubert. Vi fick ett fint vacket välkomnande när vi kom fram. -Den svenska flaggan viftade på flaggstången. 
 
Sons of Norway. De hyllar de utvandrande skadinavierna som gjorde succé i Amerika. 
 
Ännu en glaciär 
 
Här vinns Nordamerikas snyggaste garageport! 
 
I natt bor vi på detta vackra ställe. 
 
Egentligen bor vi i tältet i trädgården. Det kostade $30 per person att bo inomhus och bara $10 per person att campa i trädgprden så vi sprade in denna avgift och gick ut och åt på restaurang istället.
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: