Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

Verktyget som gör varje man till MacGyver

Kategori: Allmänt

Bilen är såld och jag firar med en bilförsäljaröl, detta underbara verktyg har räddat oss ännu en gång. Med detta verktyg kan vilken man eller kvinna som helst lösa flera bilbekymmer, ett verktyg som borde vara en självklarhet för alla som har en bil och vet hur man öppnar en motorhuv. Denna gången hjälpte verktyget mig genom att jag raderade alla felkoderna på bilen innan kontrollinspektion. Sen vi köpte bilen har den med jämna mellanrum varnat för att dåliga värden uppkommer från katalysatorn och efter någon dag så börjar "Check Engine" lampan att lysa. Dagen innan vi skulle sälja bilen läste vi att det var obligatorisk med ett "smogtest" för att genomföra ett ägarbyte. Jag var helt säker på att bilen inte skulle gå igenom, eftersom katalysatorn eller grenröret läcker. Hur som helst mot alla odds så gick bilen igenom, instruktören kopplade även upp bildatorn med den hittade ingenting eftersom jag redan hade tömt hela minnet. ;) Verktyget kostar bara $10 i Kina.
 
 
Vi la ut bilen på Craiglist, USA:s motsvarighet till blocket. Vi postade den för $1950, efter 12 timmar hade ingen hört av sig så vi sänkte till $1450. Efter ytterligare 12 timmar så sänkte vi igen till $950 eftersom ingen hade hört av sig. Vi vill ju inte åka från San Francisco med en bil ståendes på en parkeringsplats här. Telefonen gick varmt direkt, en tjej ringde direkt och ville köpa den. Hon hade sett annsonen för $1450 men mina engelska skills förstod inte det förens det var försent. Telefonen fick varm och fler ringde och jag märkte att priset var lite lågt satt. Jag använde mig av "hästhandlarmetoden" och lät de intresserade bjuda från $950 och den första tjejen som ringde bjöd $1200 så vi bokade tid med henne.
 
Jag har insett att man måste vara oärlig när man säljer bil. Om man säger allt man vet om bilen så är det inte många människor i världen som skulle vilja köpa vår bil. 
Det var en hel del saker som inte var optimala på vår pärla:
- Broms, vänster fram vibrerade vid inbromsning
- Hela bilen vibrerar vid hastigheter över 110 km/h
- Motorn dricker olja, cirka 1 deciliter per tankning
- Ventilerna tickar, troligtvis har den gått med för lite olja i motorn tidigare.
- Vindrutan är sprucken
- Katalysatorn eller grenröret läcker. 
- Drivknutarna är kass, knakar vid fullt rattutslag. 
- Förarrutan går inte att sänka
 
Istället för att skriva allt det negativa så skrev jag
- Runs great! 
- New timingbelt, new waterpump, new alternator and AC belt
- New air filter
- Replace oil and filter for three weeks ago
- Crack in windshield
 
Hur som helst så har vi nu fått sålt den för $1200, köpte den för $2050. Vi har haft utlägg på lite reservdelar och service på totalt $1000. Om vi hade haft lite mer tid till att sälja bilen så hade vi utan problem fått $2000 för den istället. Eftersom vi är två som har ägt bilen så blir det cirka 6000 SEK per person för bilen under dessa sex månader och det får man nog se som godkänt. Vi har haft mycket roligt med den vita pärlan. 
 
Så här vacker var hon när vi sålde henne
 
Innan vi sålde den så städade vi bilen. När vi var klara med städningen så kom jag på tanken att lyfta upp baksätet. Det baksätet hade inte varit upplyft på länge. Anders blev jätteglad, han hittade massa leksaker. Vi hittade också 22 quarters som vi kunde köpa damsugartid för nu krävdes en omstädning.
 
Här kommer några bilder från Yosemite nationalpark
 
Anders tröttnade på mig som simkamrat och raggade upp några nya vänner. Tyvärr så var de inte så intresserade av att simma, utan de var mest törstiga och kissnödiga. Plötsligt satte sig den ena hjorten ner och kissade i vattnet.
 
Jag hänge på bron istället.
 
Och så hittade vi ett schysst ställe att hoppa från. Efter att vi hade badat klart så körde vi vidare och plötsligt så tändes blåljusen bakom oss, det var parkvakten. Han stoppade oss och påpekade att vi hade en spricka i vindrutan och att det var förbjudet i Kalifornien. Det är ett mysterium hur han kunde se det, min teori är at han stoppade oss för att vi hade Alaskanummerskylt. Det är mycket underligt folk i Alaska så han trodde säkert att bilen var stulen från början. Det är i alla fall femte gången som vi blir stoppade med blåljus
1: Fortkörning varning (Gustav)
2: Körde mot enkelriktat, tillsägelse (Gustav) Jag var medveten att det var enkelriktat men det var på en stor parkeringsplats utan bilar
3: Fortkörning, böter $82 (Gustav)
4: Misstänkte rattfylleri, när vi åkte hem från puben (Anders) Vi behövde ens inte ens göra alkotest
5: Spricka in vindrutan (Gustav)
 
Nu snackar vi träd! 
 
Anders har fått tillökning, nu blir det "Yellow pine" hemma i Norge. Jag tror det var en kotte från Yellow Pine.
 
 
Nu har vi även kört igenom ett träd också, och bilen höll.
 
Redwood skog, tyvärr så försår ni inte hur stora träden är när ni inte har något att jämföra med på bilden. Träden är häftiga, spikraka och långa. 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: