Explore Alaska with Gustav

Den här bloggen kommer att följa mig och mina galna äventyr under tiden som jag är på utlandsstudier i Alaska, Fairbanks.

Nytt personligt värmerekord, 119 grader!

Kategori: Allmänt

Efter två dagars stopp i LAS VEGAS, drömmarnas stad så har vi nu åkt vidare. LAS VEGAS var verkligen en upplevelse utöver det vanliga. Det är drömparadiset om du vill dra iväg med grabbgänget och bränna pengar snabbt, jag vill nog kalla det för LEGOLAND för vuxna. Tyvärr så har jag knappt inga bilder från stället, mobilkameran är för dålig och sen hade jag inte tid att släpa runt min kamera. Jag passade på att klippa mig i LAS VEGAS och här har ni en bild på min frisör. Han visade mig en tidningsartikel där det gick att läsa att han både var omtyckt av kvinnor och var rik, han verkade gilla livet trots sin ålder. Jag sa att jag hade lite svårt att tro på allt han berättade om eftersom han såg ut som Elvis Presley. 
 
Utanför LAS VEGAS ökade vi våra samhällskunskaper och besökte en vattenkraftsdram, Hoover dam. Jag tror det är USA:s största vattenkraftsdam.
 
Det var en rejäl anläggning som dämmer upp Colorado River som går från Grand Canyon. 
 
Jag hoppas ni förstår hur stor den var, detta är magasinet som tar hand om överskottsvattnet som uppkommer vi snabb snösmältning eller kraftigt regn. 
 
Vi åkte vidare ill Bad Water, Death Valley amerikas lägsta punkt. Platsen är belägen 282 feet under havsytan. 
 
 
Hettan var extrem, den värsta som jag har varit med om. Jag troddde bara att de kunde bli så här varmt i Afrika. Jag tog fram min termometer som jag köpte i norra Alaska. Termometern går till 120 grader Fahrenheit och det räckte precis. Jag placerade termometern i skuggan och den visade 119 grader vilket är 48,3 graders celcius. 
 
När vi åkte därifrån fick vi syn på den här skylten. Jag tog en extra kontroll på temperaturmätaren på bilen och den stod stilla men efter några tusen höjdmetrar så tvingades jag stänga av AC då temperaturenmätaren sakta började röra sig uppåt. 
 
 
Tack och lov har vi nu lämnat nevada och åkt in i Kalifornien. Solen är på nedgång och vi ska lägga oss och sova.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: